Vad du behöver veta om arbetsskador

05 november 2024 Veronica Urena

editorial

En arbetsskada är varje skada, sjukdom eller besvär som uppstår på grund av arbetet eller förhållandena i arbetsmiljön. Att känna till sina rättigheter och skyldigheter när en olycka inträffar i arbetet är av största vikt för såväl arbetsgivare som arbetstagare. Denna artikel syftar till att ge en översikt kring ämnet arbetsskador, hur de hanteras och vilken hjälp som finns att få.

Vad räknas som en arbetsskada?

Arbetsskador omfattar inte bara fysiska olycksskador som inträffar på arbetsplatsen, utan även psykiska besvär som kan uppstå till följd av arbetsbelastning eller exempelvis kränkande särbehandling. Dessutom inkluderas arbetssjukdomar som utvecklas över tid på grund av arbetsförhållandena. För att en skada ska klassificeras som en arbetsskada krävs det ofta ett tydligt samband mellan arbetsuppgifterna och skadan eller sjukdomen.

En arbetsskada kan inträffa i flera olika sammanhang. Det kan vara under en arbetstagares normala arbetstid, men även under arbetstagarens resa till och från arbetet under vissa förutsättningar. Det är viktigt för både arbetsgivare och arbetstagare att känna till vilka typer av skador och sjukdomar som kan klassificeras som arbetsskador för att korrekt kunna rapportera och hantera sådana incidenter.

Hur anmäler man en arbetsskada?

När en arbetsskada inträffar är det första steget att säkerställa att den drabbade får adekvat vård. Därefter bör arbetsskadan anmälas till relevant försäkringsbolag och arbetsmiljöansvariga myndigheter. I Sverige ska arbetsskador anmälas till Försäkringskassan och, beroende på skadans allvar, kan även en anmälan behöva göras till Arbetsmiljöverket.

Det är arbetsgivarens ansvar att anmäla en arbetsskada, men även den anställde själv kan göra anmälan. Det är viktigt att anmälan görs så snart som möjligt, helst inom några dagar efter det att skadan har inträffat, för att underlätta processen med eventuella ersättningar och bidra till en snabbare återhämtning för den skadade.

arbetsskada

Ersättning vid arbetsskada

En person som drabbas av en arbetsskada kan vara berättigad till olika former av ersättning. Det kan röra sig om kostnader för läkarvård, medicin och resor i samband med vård av skadan, men även ersättning för inkomstförlust relaterad till arbetsfrånvaro. I mer allvarliga fall där en arbetsskada leder till bestående nedsättning av arbetsförmågan kan den drabbade ha rätt till ersättning för medicinsk invaliditet.

Det finns också möjligheter till rehabilitering för att den skadade ska kunna återvända till arbetslivet. Arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar och bör aktivt arbeta för att den anställde kan komma tillbaka till sitt arbete. I vissa fall kan arbetet behöva anpassas efter den anställdes nya förutsättningar.

Förebygga arbetsskador

Ett viktigt område inom arbetsmiljöarbete är förebyggandet av arbetsskador. Genom att arbeta kontinuerligt med att identifiera och minska risker i arbetsmiljön kan många arbetsskador förhindras. Det handlar om allt från ergonomi och säkra arbetsrutiner till psykosocial arbetsmiljö och att skapa en kultur där arbetsrelaterade skador och nära-olyckor rapporteras och åtgärdas.

Arbetsgivare har ett lagstadgat ansvar att säkerställa en säker arbetsmiljö och ska regelbundet genomföra riskbedömningar. Anställda bör uppmuntras att delta i arbetsmiljöarbetet och ges möjlighet att rapportera eventuella risker eller tillbud som kan leda till skador.

Fler nyheter